Alie

Alie
De sleepboot is in 1918 te Foxhol, bij Hoogezand op een (nog) onbekende werf als stoomsleepboot. Bij een van de Bodewes werven.

De sleepboot is van het zgn. ''Hamburgs type'', met een ijsbrekerssteven en opengewerkte scheg, daardoor kan de boot sneller rondgaan.

Opdrachtgever voor de Stoomsleepboot is (nog) onbekend.

De afmetingen van het schip zijn 15,20 m L x 3,95 m Br. x 1,80 m Dg, Kruiphoogte 3,70 m, laadvermogen 9 ton.

Bij de nieuwbouw is waarschijnlijk een Compound stoommachine geƔnstalleerd, gevoed door een kolen gestookte ( Schotse ) ketel.

Alie
Teboekstelling te 's Hertogenbosch in 1931, Brandmerk 196B 'S-Bosch

In de jaren '30 voer de boot vermoedelijk op de Maas, getuige de teboekstelling te 's Hertogenbosch in 1931. In 1941 werd de stoominstallatie vervangen door een ''INDUSTRIE'' viertakt dieselmotor, welke nu nog (2005) tot volle tevredenheid draait.

1941, de INDUSTRIE 3VD6A is besteld door Dhr. De Both te Zwijndrecht en geleverd op 18-07-1941 voor de motor (stoom) sleepboot ''VIGILA''

De inbouw van de motor is door de motorenfabriek ''DE INDUSTRIE'' te Alphen aan den Rijn uitgevoerd. De motor heeft een compressiedruk van 31 bar, verbrandingsdruk 51 bar, oliedruk 0,85 bar, uitlaattemperatuur 360 graden, koelwater 60 graden. Achter de motor ligt een mechanische ''INDUSTRIE'' omkeerkoppeling zonder reductie, de Bronzen driebladsschroef heeft een doorsnede van 1.05 m.

In de tweede wereld oorlog is de sleepboot door de bezetter gevorderd en naar Hamburg gevoerd. De boot heeft waarschijnlijk voor de firma Witt & Fink Tankrederij Hamburg gevaren, deze naam is nog terug te vinden op de verschansing. Na de bevrijding is de boot weer teruggekeerd naar de Maas. Als ''BERNARD'' heeft hij nog vele jaren dienst gedaan voor de grindwinning in Limburg.

Verder is tot de jaren '70 de Historie niet bekend, namen uit die periode zijn nog ''HARMER'' en ''DIANE" onbekend.

In de jaren '70 is de boot aangekocht door de Fa. Gebr. Dekker te Groningen en tot ''ANNAMATHILDE'' omgedoopt. In 1983 is de boot door de huidige eigenaar Dhr. H. Oostland te Woldendorp gekocht voor recreatief gebruik.

Alie
In 1986 is de boot gezonken geweest in de haven van Termunterzijl. Na een snelle berging en veel zweetdruppels kon de INDUSTRIE weer in bedrijf gesteld worden. Nu is wel bekend hoe de motor er van binnenuit ziet. Wel moest de betimmering en de electrische installatie volledig worden vervangen. De oorzaak van het zinken, ALIE lag in de buitenhaven van Termunterzijl, vlak onder Delftzijl, toen de bemanning van een charterschip iets verkeerd deed met de tros. ALIE raakte in de verdrukking en zakte weg in het brakke water van de buitenhaven.

Alie
Op de foto de sleep van het Russisch zeilschip ''KERSONES'' uit de OekraniƎ " met voorspan mslb. ''ALIE'' en met achterspan, mslb. ''MON DESIR'' en de ''ENERGIE''. Dit was op 26 - 05 - 1995 tijdens de Matjes dagen in Emden (Duitsland).

De sleper kreeg van de schouwcommissie het certificaat A3.(SGK)


Voor degene die naar aanleiding van het verhaal van ''ALIE'' nog informatie heeft over het verleden van het schip, dan zouden wij het erg op prijs stellen dit van u te vernemen.

Alie
Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3VD6A
vermogen : 150 e.p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 330
bouwjaar : 1941
motornr. : 3229
aflever datum : 18-07-1941
Alie Alie