Quo Vadis

www.quovadischarters.nl      Ook in het seizoen 2004 bent u van harte welkom aan boord van de Quo Vadis voor 7, 9 en 12 daagse volledig verzorgde tochten vanuit Leiden richting IJsselmeer of Waddenzee.

LUXE MOTOR EXCELSIOR
Het schip is gebouwd als motorvrachtschip, type Luxe Motor, gebouwd op de scheepsnieuwbouwwerf "DE INDUSTRIE", voorheen Gebr. Boot te Alphen a/d Rijn. Bouwnummer 926, bouwjaar 1929. Opdrachtgever Dhr. E. de Vries te Amsterdam

Quo Vadis
De afmetingen van het schip zijn 31,75 m L x 5,37 m Br x 1,45 m dg, 205 ton. Friese maat, destijds de max. maat voor bruggen en sluizen ( 32 m ) in Friesland. Waarschijnlijk gebouwd met hulp zeiltuig ( toen verplicht voor de verzekering). De bij nieuwbouw geÔnstalleerde motor, een INDUSTRIE 2IB7, 90 pk, motornr. 650. Deze motor is geleverd op 14-06-1929 aan Dhr. E. de Vries. Het achterschip van dit type schepen week sterk af van toen bestaande traditionele zeilschepen, m.n. de roef geplaatst achter de stuurhut. Het bood de schipper veel meer ruimte voor de bewoning, wat in die tijd als meer "luxe" werd beschouwd. Hierdoor werden deze schepen sindsdien "luxe motor" genoemd. De tewaterlating van het schip was op (25 ?) mei 1929 , gedoopt als "EXCELSIOR". Teboekstelling in 1929 te Leiden, Brandmerk : 776 B LEID 1929.

Het schip is in die jaren nog diversen eigenaren gekend 24-07-1951 genaamd ''ONRUST'' Rotterdam, 04-01-1955 opnieuw genaamd ''Onrust'', Rotterdam. Sinds 02-07-1956 QUO VADIS te Rotterdam. Echter ook ''Roerdomp'' en waarschijnlijk ook ''JAN S'' zijn ook nog bekend uit vroegere meetbrieven.

Quo Vadis
In 1958 is het schip verlengd tot 41,49 m waardoor het tonnage toenam tot 285 ton. De INDUSTRIE 2IB7 (na 29 jaar) heeft toen ook plaats gemaakt voor een nieuwe INDUSTRIE 3D6 van 150 pk. Met een Kuipers omkeerkoppeling Waarschijnlijk wat meer kracht nodig ivm grotere tonne maat. De INDUSTRIE 3D6 is geleverd op 19-07-1958 aan de toemalige eigenaar ?? van het schip Dhr. A. Heuvelman te Ouderkerk aan den IJssel, scheepsnaam "ONRUST''.

Quo Vadis
In datzelfde jaar is waarschijnlijk een laad- en losinstallatie op het schip aangebracht.

Het schip is tot de 80- er jaren als zandschip gebruikt om daarna door de volgende eigenaren (in de roef) bewoond.

De laatste zandreis is geweest in 1979 naar Doetichem eigenaar Dhr. J. Snoei. De volgende eigenaar is in de roef blijven wonen tot 1990 en heeft het schip toen verkocht aan Dhr. L. van den Heuvel te Gorinchem.

Omstreeks 1992 is het schip in de originele staat, de "friese maat" van 1929 teruggebracht 31,50 m lang.

Het klassieke uiterlijk van het schip is gelukkig grotendeels behouden, benedendeks is het gerieflijk en gezellig ingericht voor een langer verblijf aan boord voor 8 personen met 4 comfortabel hutten, sanitaire voorzieningen, CV, een grote salon en een woonkeuken. Het ruim is op de hoogte van de luikenkap voorzien van een stalen dek, midscheeps van een ruim terras en in 2002 is voor de veiligheid van onze gasten een klassieke zeereling geplaatst.

9 februari 2004 is het hart van de Quo Vadis, de INDUSTRIE 3D6, door Fa. Terlouw uit Rotterdam weer eens onderworpen aan de jaarlijkse "grote beurt" en kunnen we er zeker weer een heel seizoen tegenaan met ons "karretje". Onze INDUSTRIE is perfect in orde en daarom sinds 2002 seperaat verzekerd.
Bij het "VD-starten" onder "Industrie-diversen" kunt je bij "Motor-geluiden" het geluid van de INDUSTRIE 3D6 van de Quo Vadis beluisteren!

Het vaargebied van de Quo Vadis ligt hoofdzakelijk tussen Leiden richting IJsselmeer en Terschelling. Er worden velerlei reizen en tochten georganiseerd.

2004, dit jaar wordt de ''QUO VADIS'' 75 jaar en de INDUSTRIE 46 jaar !!!!!!.
Dat gaan wij in Leiden, 22 mei 2004 op gepaste wijze vieren.

De geschiedenis van de Quo Vadis is ons niet geheel bekend. Van een ieder die hier nog aanvulling op kan geven zouden wij dat graag willen vernemen.
Van harte welkom aan boord van de Quo Vadis!

Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 3D6
  Niet omkeerbaar
vermogen : 150 p.k.
soort : 3 cilinder
omw./min. : 460
bouwjaar : 1958
motornr. : 4238
aflever datum : 19-07-1958
Quo Vadis Quo Vadis Quo Vadis Quo Vadis