Spes Secunda

Het schip is gebouwd als motorvrachtschip op de scheepswerf D.P.van Suijlekom en Zn.
te Raamsdonksveer, bouwjaar 1929, bouwnummer onbekend.

Opdrachtgever dhr. J.A.(Jan) Oome te Raamsdonksveer.

Afmetingen van het schip waren, 25.66 L x 5.04 Br. x 1.80 Dg.
Laadvermogen 110 ton.
Bij de nieuwbouw geinstalleerde motor, Kromhout, twee cilinder gloeikop van 44 pk,
Inbouw is uitgevoerd door Johan van Beek te Drimmelen die ook de zelflosinstallatie installeerde hiervoor stond een liggende Deutz, 12 pk.

Het schip is te water gelaten op 21 januari 1929 en gedoopt ''THRECOR''.
Teboekstelling te Breda in 1929, brandmerk 316 B BREDA 1929

Kort na de bouw van het schip in 1932 heeft er een verlenging plaatsgevonden met
vier meter en gelijk of kort daarna zijn er tevens de kalfdekken aangebracht.
De kalfdekken met een hoogte van 20 cm zijn boven de bestaande gangboorden geklonken. de oude liggen er nog onder. De reden voor kalfdekken was: de wet werd aangescherpt, de ijken diende zichtbaar te blijven. Over de ijk laden was verleden tijd.
Huidige afmetingen zijn nu, 29.66 L x 5.04 Br. x 2.00 D. Laadvermogen 150 ton.

Omstreeks 1939 is het schip gezonken in Blitterswijk tijdens het laden. Het koproerbeun was niet afgedicht.

Met het uitbreken van de oorlog in 1940 lag Jan Oome wit zand te lossen in Vlaardingen en toen is er overwogen om met andere binnenschepen achter een zeesleper naar Engeland over te steken. Dat mochten alleen schepen waarop geen hypotheek stond en men moest tekenen dat men in Engeland voor eigen inkomen zou zorg dragen, dit is niet doorgegaan omdat mevr. Oome bang was om de oversteek te maken en ze de Engelse taal niet beheersten. Het schip was in herinnering schuldvrij, de hypotheek was in het verhaal nooit de verhindering.

De Kromhout 2 cilinder, gloeikop is i.v.m.
krukasbreuk in 1941 vervangen door een
nieuwe INDUSTRIE motor, type 2VD4
( 2 cilinder Viertact Diesel type 4 ), 40 pk.
Motornummer 3223.
De motor is op 11-06-1941 geleverd aan
Gebr. Bayens te Raamsdonkveer, deze
heeft de INDUSTRIE geïnstalleerd.

De motor was opgebouwd met open verstuivers geheel volgens patent van INDUSTRIE. Tijdens de oorlog werd de ruwe olie steeds slechter van kwaliteit, ter zuivering zijn toen aan BB achterkant vier grote gasoliefilters geplaatst.
Omstreeks 1943 heeft Veldman en Bosch injectieverstuivers erop gezet. Daarmee werd de gasolie onder druk ingespoten en dat werkte perfect.
Aan de fabriek in Alphen aan den Rijn moesten deze verstuivers er weer uit, vanwege het patent. Toch is later de fabriek zelf overgegaan tot een soort hoge drukverstuiver.

Later in de oorlog heeft Jan Oomen het schip zelf laten zinken in een zijarm van de Dongen zodat de Duitsers er niet mee aan de haal konden gaan.

Jan Oome heeft tot 1959 met het schip gevaren. Heeft het schip verkocht in 1959 aan, GRINTEX te Bochelt eigendom van D.U.M (Nijs) de Wijs, schoonzoon van J.A.Oome.
Naam van het schip gewijzigd in ''CORNELIA''.
Deze hebben het schip maar korte tijd in hun bezit gehad tot 1960.

In 1960 kocht Firma Th. van der Meer & Zn het schip,
naam van het schip ''CORNELIA'' gehandhaafd om
reden dat de naam van zijn echtgenote ook Cornelia
was.

Er werd voornamelijk zand en grind vervoerd.

Op 7 oktober 1963 na een aanvaring op de Lek bij Lexmond is de Cornelia nogmaals gezonken en de roef uitgebrand, de motor was al stil gezet voor de machinekamer vol liep, zodat deze geen schade op liep.
De verzekering heeft het schip toen totaallos verklaart, Th. (Dick) van der Meer heeft het casco toen terug gekocht en de schade aan het schip hersteld.
Tevens is er een nieuwe stuurhut geplaatst met schuine voorkant en de roef kreeg een groot raam i.p.v. 2 kleine en werd betimmerd naar de eisen van die tijd.

In 1974 is dhr. Th. (Dick) van der Meer gestopt in
de beroepsvaart en werd havenmeester in Alkmaar.

Het schip is uit de actieve vaart gegaan werd verkocht aan Dhr. A. Krom en werd de ''CORNELIA'' definitief een varend woonschip met als thuishaven Alkmaar.
De nieuwe eigenaar dhr. A. Krom heeft de Industrie gedeeltelijk gereviseerd met overmaatse zuigerveren en opnieuw ingegoten babbits lagers, de verhoogde den verwijderd en de luikenkap herplaatst.

In 1975 ''CORNELIA'' verkocht aan dhr. T.v.d. Pot te Alkmaar, naam niet gewijzigd.

In 1980 het schip is alweer veranderd van eigenaar, nieuwe eigenaar dhr.
J. Hoekmeijer, thuishaven blijft Alkmaar.

In 1990 werd de ''CORNELIA'' weer verkocht nu aan dhr. K. Deinum en het schip kreeg een nieuwe naam ''CONDOR'', thuishaven Lemmer.

Olivier v.d. Klippe is sinds 2002 eigenaar van het schip en heeft de naam veranderd in ''SPES SECUNDA'' , deze is bezig met het zoveel mogelijk terug brengen in originele staat.
Het schip is ingeschreven in het Nationaal Register Varende Monumenten met een
goedgekeurd restauratieplan. (B-status, in potentie monumentaal) onder Nr. 2107.

Nu 2005, de INDUSTRIE staat er prima bij, draait naar volle tevredenheid.

Gegevens motor:

merk
: INDUSTRIE

type
: 2VD4

vermogen
: 40 e.p.k.

soort
: 2 cilinder

omw./min.
: 360

bouwjaar
: 1941

motornr.
: 3223

aflever datum
: 11-06-1941