Teunis

Teunis
 
Motorsleepboot "TEUNIS" EX. "St Joseph 2" .

Het schip de motorsleepboot is gebouwd bij scheepswerf Elting te Leeuwen.
Bouwnummer onbekend Bouwjaar 1939
Gemerkt met "6308 B Rott 1940"

Opdrachtgever voor de nieuwbouw motorsleepboot Curt Winkel uit Culemborg.

Afmetingen van de sleepboot zijn, 10,55 L x 3,32 Br. x 1,25 Dg. Kruiphoogte 2,65 m.

Bij de nieuwbouw geïnstalleerde motor, "H.M.G." 2 cilinder dieselmotor van 55/60 pk.

De motorsleepboot in te watergelaten op 23-02-1940 en gedoopt met de naam "St JOSEPH 2". Inschrijfnummer 12315 te Rotterdam.

27-12-1946 Curt Winkel heeft het scheepje verkocht aan Scheepvaartbedrijf R.van Veen uit Schiedam voor de prijs van fl.14.620,00.

12-01-1949 Roelof van Veen en Marinus Arie Borst firmanten van Scheepvaartbedrijf R. van Veen hebben het verkocht aan Wouterus van Hooft te Den Haag voor de som van fl. 14.000,00

In het jaar 1961 is het scheepje gekocht door de Fa v.d. Straaten waar het dienst heeft gedaan als werkscheepje voor waterwerken.

Tijdens de periode bij fa. v.d. Straaten stond er een DAF motor in van 165 pk.

Augustus 1992 Adri Verras heeft de sleepboot gekocht van de fa. v.d. Straaten uit Hansweert

Het schip heeft verschillende namen gehad:

"St Joseph 2", Inschrijvingsno. 12315 Rotterdam 23-2-1940. De naam waar het waarschijnlijk onder gebouwd is.
"Maria", Inschrijvingsno. 4776 Gent 9-8-1943
"Marianne", Officiële naamswijziging 9-1-1947
"Maca", Officiële naamswijziging 10-1-1949
"Bertha", Inschrijvingsno. 14940 19-11-1945 Rotterdam. Bij deze meetbriefinschrijving word deze naam genoemd plus alle andere namen.
"Teunis", Inschrijvingsno. 8007 Gent

Ik heb het scheepje gekocht nadat het uit de vaart was genomen door de fa. v.d. Straaten omdat het niet meer voldeed aan de nieuwe Arbo-wet. Het heeft toen diverse jaren op de wal gestaan voordat mijn oog er op viel en ontdekte dat het een leuk modelletje was. Het was zwaar verwaarloosd en de complete boeiing, stuurhut, machinekamerkap en de motor zijn er uit of afgesloopt alleen het voorroefje is blijven staan maar ook de betimmering is er uit gesloopt. Vervolgens is het casco volledig uitgedeukt en voorzien van nieuwe boeiing, machinekamerkap, nieuwe stuurhut en nieuwe betimmering. Verder is de schroefas met koker en roer met hennekoker compleet met stuurwerk vernieuwd.
De zoektocht naar een geschikte motor was ook niet zo gemakkelijk. Ik wilde in principe de originele motor een H.M.G. inbouwen maar uiteindelijk kwam ik via Arend Eshuis vertegenwoordiger bij de Fa. van Stigt bij de Fa. Vink motoren terecht die nog een INDUSTRIE motor had staan. De motor stond opgeslagen in een zeecontainer compleet met koppeling, compressor en luchtketeltjes.
De koop was snel rond omdat Arend beloofde de motor volledig te demonteren en waarnodig te repareren bij een vrijwilligers club in Papendrecht. Er zijn diverse onderdelen vernieuwd zoals zuigerveren en alle pezen van de voeringen ook is er een nieuw zuigerpen gemaakt omdat die niet meer in voorraad was. Toen is de motor opgesteld compleet met keerkoppeling op een frame en proefgedraaid. Helaas is Arend kort daarop overleden zodat hij het resultaat niet meer heeft meegemaakt. De motor heeft toen ca 11 jaar opgeslagen gestaan in een loods. De laatste 3 jaar heb ik hem ingebouwd en eindelijk op 25 augustus 2006 de proefvaart precies 14 jaar na de aankoop.

Teunis
De sleepboot is 25 Augustus 2006 in de vaart genomen, wordt nu alleen recreatief gebruikt.

De thuishaven is Wemeldinge.

Op dit moment staat er een 2 cilinder INDUSTRIE in type 2D41 bouwjaar 1963 vermogen 70 pk bij 600 toeren De keerkoppeling is een Brevo 505 met overbrenging 1:1

Teunis
Gegevens motor:
merk : INDUSTRIE
type : 2D41
vermogen : 70 p.k.
soort : 2 cilinder
omw./min. : 600
bouwjaar : 1963
motornr. : 4421
aflever datum : 17-05-1963
omkeerkoppeling : Brevo 505
Eigenaar : Drinkwaterleiding Rotterdam
Scheepsnaam : DWL 9

Teunis Teunis Teunis

De INDUSTRIE draait fantastisch en hoop hier nog vele jaren plezier aan te beleven.